UUTISET

7.10.2017

Musiikkibisnes palkitsi alansa parhaita

Musiikkialan ammattilaiset palkitsivat jälleen omiensa parhaimmistoa Musiikki & Median Industry Awards -gaalassa Tampereella. Kategorioita oli 23. Gaalassa jaettiin myös kolme huomionosoitusta, elämäntyöpalkinto pitkän linjan rokkimyyjälle Tiina Vuoriselle ja Teoston puheenjohtajalle Kim Kuuselle sekä erikoispalkinto Suomen Muusikkojen Liitto 100 -vuotta.

MUSIIKKI & MEDIAN INDUSTRY AWARDS -VOITTAJAT 2017

Vuoden mediapersoona: Maria Veitola
Vuoden toimittaja: Anne Lainto (YleX)
Vuoden ohjelma-/ musiikkipäällikkö: Jussi Mäntysaari (Spotify)
Vuoden radio: Radio Helsinki
Vuoden digitaalinen media/palvelu: Spotify
Vuoden kotimainen musiikkimedia: YleX
Vuoden manageri: Antti Kosonen (PME Records)
Vuoden ohjelmamyyjä/ agentti: Mikko Varjamo (Hög Agency & Promotion)
Vuoden promoottori: Timo Isomäki (Robbie Williams Ratinassa, Himos Juhannus, Tahko Juhannus, Iskelmä Festivaali, Tammerkosken Sillalla, Summer Up, Jysäri, Tammerfest, Wanaja Festival, Suomipop -festivaali, Kuopio Rock Cock, Finnhits Festivaali, Oktober Fest Himos, We love the 90's Festival)
Vuoden tapahtumatuottaja: Annakaisa Anttila (Ruisrock)
Vuoden keikkapaikka: Tavastia
Vuoden ohjelmatoimisto: Hög Agency & Promotion
Vuoden festivaali: Ruisrock
Vuoden konsertti/ kiertue: Haloo Helsinki! Saku Arena / Hulluuden Highway -kiertue 2017
Vuoden tuotantopalvelu: Akun Tehdas
Vuoden kuluttajapalvelu: Levykauppa Äx Oy
Vuoden lippukauppa: Tiketti Oy
Vuoden järjestövaikuttaja: Tapio Korjus (Indie Co, Impala, Suomen Musiikkikustantajat ry, Musiikkituottajat IFPI, Music Finland, Musiikkituottajien edistämissäätiö, Gramex)
Vuoden PR-/ markkinointihenkilö: Taija Holm (ProPromotion Oy)
Vuoden A&R-henkilö: Andrei Kipahti (PME Records)
Vuoden musiikkikustantaja: Kaiku Songs
Vuoden indie levy-yhtiö: PME Records
Vuoden major levy-yhtiö: Warner Music Finland Oy


4.10.2017

Tampere Music Awardin saa tänä vuonna musiikkikustantaja Pelle Lidell

Tämänvuotisen Tampere Music Award -palkinnon vastaanottaja Pelle Lidell on yksi viime vuosikymmenten menestyksekkäimmistä eurooppalaisista musiikin kustantajista.

Tampere Music Award -palkinto luovutetaan Pelle Lidellille Industry Awards –gaalassa perjantaina 6.10. Tampereella. Palkinnon luovuttaa Visit Tampereen Perttu Pesä.

Pelle Lidellin Keynote-haastattelu, jossa käsitellään maailmanlaajuista musiikinkustannusta, verkostojen merkitystä ja pohjoismaisia lauluntekijöitä, kuullaan perjantaina klo 15.00 Musiikki & Mediassa. Haastattelijana toimii Suomen Musiikkikustantajien puheenjohtaja, Elements Musicin toimitusjohtaja ja perustaja Tommi Tuomainen.

Lue lisää Lidellin urasta täältä.


27.9.2017

Musiikin kulutus ikäryhmittäin: mitä kuunnellaan, mistä tykätään - ja miksi?

Ketkä ovat kunkin ikäluokan suurimmat musiikilliset sankarit? Teosto ja IFPI kysyivät elokuussa yli tuhannelta suomalaiselta tiukkoja musiikkiin liittyviä kysymyksiä: Ketkä musiikintekijät ja esittäjät kautta aikojen ovat sinulle tärkeimpiä ja mieluisimpia? Minkälaiset uudet musiikkitulokkaat kiinnostavat sinua eniten? Mistä kanavista, millä laitteilla ja millaisissa tilanteissa kuuntelet musiikkia?

Vastauksista kävi ilmi, että kansan käyttäytyminen on jälleen yhden vuoden aikana muuttunut huomattavasti musiikin kuuntelukanavien, -välineiden ja -tilanteiden suhteen. Kiinnostavimpia olivat kuitenkin vastaukset tutkimuksen uusiin kysymyksiin siitä, mitä musiikkia kuunnellaan ja keitä arvostetaan eniten. Kuinka hyvin vastaukset korreloivat virallisten listojen kanssa?

Teoston ja IFPI:n elokuussa 2017 teettämässä tutkimuksessa selvitettiin musiikin ja digitaalisten sisältöjen kulutusta. Kysymyksiin vastasi 1019 Norstat -kuluttajapaneelin 16-65-vuotiasta jäsentä edustavalla valtakunnallisella väestönäytteellä. Kuuntelutapojen muutosta on seurattu vastaavan kaltaisin tutkimuksin nyt jo viiden vuoden ajan.
Tutkimuksen esittelee Kari Tervonen (CEO Helsinki).

Perjantaina klo 10.

Teosto on Musiikki & Median kumppani.


26.9.2017

Nyt voit tehdä oman Musiikki & Media -aikataulusi!

Ehkä sinua kiinnostaa keskustelu konserttitaloista tai se, kumpi tekee hitin, radio vai Spotify. Käy tutustumassa tarkempaan aikatauluun ja valitse runsaasta tarjonnasta omasi http://www.musiikkimedia.fi/seminaarit


26.9.2017

Suuri burnout -keskustelu ja muita mielenkiintoisia seminaariaiheita

Konserttitalot - karmeita kusettajia vai helppoja lypsylehmiä

Suomessa on ainakin 15 konserttisalia, jotka järjestävät konsertteja joko omalla riskillään tai vuokraperiaatteella. Ovatko konserttisalit osakeyhtiöitä ja kaupallista toimintaa vai kaupungin kulttuurilaitoksia, joiden tehtävänä on tuottaa mahdollisuuksia uusille artisteille? Kuka saa ja mitäkin rahaa, ja miten sitä käytetään: kenen taskuun rahat menevät? Mitä lisäarvoa artistit ja järjestäjäasiakkaat saavat konserttitaloista, ja onko lippuhinnoittelu jossain suhteessa tähän? Mitä perusteita agentit tai promoottorit käyttävät neuvotellessaan kotimaisia tai kansainvälisiä artisteja konserttisaleihin? Mitä diilejä ylipäätään on saatavilla ja ketkä kantavat riskin tässä toimintatapojen viidakossa? Näistä asioista ja niiden vierestä keskustelemassa joukko tuntemisen arvioisia vähän uudempia sekä vanhempia ostajia sekä kyseenalaistamaan kykeneviä myyjiä.
Keskustelua johtaa Paulina Ahokas (Tampere-talo Oy), panelisteina Päivi Loponen-Kyrönseppä (Savoy-teatteri), Timo Suomi (Tampere-talo Oy), Samppa Rinne (Sibeliustalo / Koko Lahti Oy), Kari Pössi (Piikkikasvi Agency Oy) ja Mikko Varjamo (Hög Agency & Promotion).
Torstaina klo 16.00.

 

Suuri burnout -keskustelu

Työuupumus vaivaa tänä päivänä kulttuurialan työntekijöitä siinä missä kaikkia muitakin aloja. Vaikenemalla teemme asiasta entistä hankalamman, mutta silti uupumuksesta ei puhuta. Tähän pitää saada muutos - burnoutista juuri tulee puhua! Tässä paneelissa puhutaan nimenomaan työuupumuksesta, ja panelistit pureutuvat aiheeseen avaamalla omia kokemuksiaan aiheesta.
Etsimme käytännön esimerkkien kautta konkreettisia työkaluja, joilla burnoutin voi havaita. Miten uupumuksen kanssa voi elää ja ennen kaikkea - miten siitä voi selvitä?
Paneeliin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet - ja tietenkin kaikki enemmän tai vähemmän uupuneet!
Uupumusta moderoi Niko Kangas (Music Finland), virkeinä panelisteina ovat Heidi Aho (Fullsteam), Jyri Lipponen (Levykauppa Äx) ja Rowan Rafferty (Nem Agency).
Torstaina klo 13.45

 

Kumpi tekee hitin, radio vai Spotify?

Suoratoisto ja radio ovat suosituimmat musiikin kuuntelukanavat, silti vain harvat kappaleet nousevat hitiksi molempien kautta. Artisti ja lauluntekijä haluaa musiikkinsa radioon ja albumeille, levy-yhtiöt haluavat tuotteensa striimauslistoille biisi kerrallaan. Uskaltaako radio enää tarttua musiikkiin, joka ei ole ensin noussut Spotifyn kuunnelluimpien joukkoon? Ja mikä on vakuuttavampi suosion mittari - striimaus, radiosoitto vai keikoilla myytyjen lippujen määrä?
Moderaattorina toimii Ilkka Mattila (Helsingin Sanomat) ja panelisteina Carla Ahonius (Manage Me), Ari Ojala (Bauer Media) ja Jussi Pullinen (Tampereen yliopisto, journalistiikka).
Perjantaina klo 11.15

 

Räjähtävä päivitys Suomen Ilotulitteelta

Tule haistamaan ruudin tuoksu ja päivitä tietosi ilotulitusnäytöksen sekä pyrotekniikan käyttämisen tiedoilla ja trendeillä.
Suomen Ilotulite on Musiikki & Median yhteistyökumppani. Ilotulitteen presentaatio perjantaina klo 13.00.



« Edelliset 5