Teosto ja IFPI kertovat jälleen lokakuussa, mitä Suomi kuuntelee

Teosto ja Musiikkituottajat IFPI ry selvittävät tänäkin vuonna mistä kanavista, millä laitteilla ja millaisissa tilanteissa suomalaiset kuuntelevat musiikkia. Neljättä kertaa toteutettava tutkimus on muodostunut perinteeksi, joka tuottaa uutta ja kiinnostavaa tietoa suomalaisten kuuntelutottumuksista. Mitä enemmän vuosia on takana, sitä parempi kuva piirtyy myös mieltymysten muutoksista.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan Musiikki & Mediassa perjantaina 4.10. Tänä vuonna kysymykset liittyvät mm. puhutteleviin sanoituksiin, livekonsertteihin, radion ja suoratoiston tulevaisuuteen, uusien artistien tunnettuuden leviämiseen sekä siihen, miten suomalainen yleisö suhtautuu 2020-luvun villeimpiin kansainvälisiin muutosennusteisiin.

Kysely toteutetaan Norstat-kuluttajapaneelin kautta, jossa siihen vastaa yli tuhat 13–75-vuotiasta jäsentä eri puolilta Suomea. Lisäksi kyselyyn osallistuu kaksi erityisvastaajaryhmää. Tutkimuksen suunnittelee ja tulokset esittelee datan Zlatan, GroupM:n Roadmap Director Kari Tervonen.

 

Klassikkopaneeleissa myös politikkaa ja radiohittejä

 

Myös toinen perinteinen Teoston järjestämä paneeli saa jatkoa lokakuussa. Politiikkaan keskittyvä Musiikkiala ministereiden agendalla -paneeli pureutuu selvittämään, mitkä ovat tuoreen hallituksen kulttuuripolitiikan tavoitteet. Päättäjiä jututtaa viimevuotiseen tapaan loistava Baba Lybeck. Paneeliin osallistuvat poliitikot julkistetaan myöhemmin.

Aiemmin tällä viikolla kerroimme, että niin ikään klassikkoleimansa ansainnut Hittibiisi syntyy musiikkipäälliköiden tilauksesta järjestetään lokakuussa neljännen kerran. Lue lisää Suomen Musiikkikustantajien järjestämästä seminaarista täältä.

 

Kuva: Jenna Ylikoski