Hack the Music Industry -hackathonissa haetaan uusia ideoita sekä konsepteja – voittajakonseptit esitellään Musiikki & Mediassa lokakuussa

Alaan merkittävästi vaikuttaneen maailmanlaajuisen Covid-19-pandemian myötä uusien ratkaisujen tarpeeseen musiikkialalle on herätty rytinällä ja lähdetty kehittämään uusia tapoja toimia.  Musiikkialalla on kokemusta ja osaamista ketterästä kehittämisestä esimerkiksi biisinkirjoitusleirien muodossa, mutta hackathonilla ei olla vielä etsitty uusia ratkaisuja.

Ratkaisuja musiikkialan kehittämiseen haetaan avoimella haastekilpailulla

Hack the Music Industry on hackathon, jossa haetaan uusia ideoita sekä konsepteja. Haasteena on kehittää uusia ratkaisuja musiikkialalle, kuten vaikkapa yleisön osallistaminen ja nuorten valjastaminen mukaan luomaan merkityksellisiä elämyksiä ja kohtaamisia. Ratkaisu voi olla uuden teknologian käyttäminen, tai esimerkiksi tapahtumatilojen uusien mahdollisuuksien tunnistaminen.

Hackathonin mahdollistaa Business Finland, joka on suomalainen julkinen toimija. Se auttaa yrityksiä kansainvälistymään sekä tukee ja rahoittaa uusia innovaatioita. Business Finland yhdessä Musiikki & Median sekä Ultrahackin kanssa kutsuvat hackathoniin alan luovat ammattilaiset, harrastajat sekä teknologia-alan osaajat mahdollistamaan tulevaisuuden musiikkialan ratkaisuja.

Erityisesti digitaalisissa sovelluksissa on kotimaisella musiikkialalla suuri kasvun mahdollisuus. Viihdettä kulutetaan enemmän kuin koskaan ja vaikka sen tekijöitäkin on paljon, niin luovalla alalla loistavat ne ratkaisut, joissa taiteellinen kunnianhimo kohtaa erinomaisen toteutuksen.

– Business Finland haluaa olla tukemassa tällaisia kansainvälisen luovan viennin rohkeita keihäänkärkiä, kertoo Olli Sinerma, Business Finlandin Entertainment Finland-ohjelmapäällikkö.

– Musiikkialalla on suunnaton määrä idearikasta ratkaisukeskeisyyttä, kuten olemme myös COVID-aikana musiikkialalla ja laajemmin tapahtuma-alalla todistaneet. Hackathonissa päästään alan ulkopuolisten tahojen kanssa ideoidaan konkreettisia ratkaisuja; miten suunnataan katseet tulevaisuuteen, avarretaan ajatuksiamme ja luodaan uusia toimintamalleja alan tulevaisuuden toiminnan kehittämiseksi ja varmistamiseksi.

– Tällaiset yhteistyöt vauhdittavat kasvua alallamme, jatkaa Turo Pekari, Music Finlandin Innovation and business development executive.

– Olemme innolla mukana elvyttämässä musiikkialaa tämänkin vaikuttavan haasteen kautta, toteaa Miikka Nevasalo, Ultrahackin toimitusjohtaja.

Hack the Music Industry haastekilpailu järjestetään etäyhteyksin 1.-3.10.2021. Hackathon on osa Musiikki & Media -tapahtumaa 7.-8.10.2021, jossa voittajat pääsevät esittelemään ratkaisut alan toimijoille.

Lisätietoja hackathonista ja rekisteröityminen, lue lisää täältä
Lisätiedot: Miikka Nevasalo, toimitusjohtaja, Ultrahack, +358 40 803 2162, miikka.nevasalo@ultrahack.org