Musiikki & Median kansainvälinen ohjelma täydentyy: Uusia mahdollisuuksia ja konkretiaa viestimenestyksien takaa

Tampereella 7.-8. lokakuuta järjestettävän Musiikki & Media -ammattilaistapahtuman ohjelmakokonaisuus rakentuu vahvasti tänä vuonna musiikkialan elpymisen, jälleenrakennuksen ja alan uusien kasvumahdollisuuksien ympärille. Musiikki & Media kysyi toukokuussa asiakkailtaan toiveita koskien syksyn konferenssiohjelmaa. Toiveissa nousivat esiin konkreettiset vientitarinat ja esimerkit sekä toiminnan elvyttäminen uusien liiketoimintamallien kautta, kuten yhteistyössä pelialan kanssa. Molemmat aiheet ovat Musiikki & Median kansainvälistä ohjelmaa, jotka ovat toteutettu yhteistyössä Music Finlandin kanssa.

Uusia mahdollisuuksia ja konkretiaa viestimenestyksien takaa

Music Finland tuo paikalle tuttuun tapaan kansainvälisen vierasdelegaation, pääasiassa Pohjoismaista ja Venäjältä. Tapahtuman kansainvälinen seminaariohjelma tulee olemaan ajankohtainen ja konkreettinen – erilaisten vientitarinoiden ja viennin peruskysymysten lisäksi ohjelmassa avataan uudenlaisia liiketoimintamalleja, ja tietenkin sitä, miltä musiikkimaailma näyttää kaiken tämän jälkeen”, kuvailee Music Finlandin vientipäällikkö Niko Kangas.

Pelialayhteistyö – unelmointia vai uusi markkina?

Peliteollisuus kasvoi globaalisti myös vuonna 2020 ja ylitti samalla esimerkiksi urheilun ja elokuvien yhteenlasketun arvon. Musiikkialallakin on aiheellista pohtia erilaisia mahdollisuuksia ja tapoja olla osana pelialan kasvua. Mikä on musiikin rooli peleissä ja millaisia mahdollisuuksia pelit tai muut kollektiiviset virtuaaliset tilat tarjoavat musiikin markkinoinnille. Osana kansainvälistä ohjelmaa Musicallyn Kush Patel ja aivotutkija Katri Saarikivi pohtivat, miten musiikki ja pelaaminen vaikuttavat tunteisiin ja rakentavat sitoutumista uusilla tavoilla. Kuinka tekniikka voi auttaa kehittämään uusia musiikkikokemuksia, sosiaalista vuorovaikutusta, vetovoimaa ja näkyvyyttä peleissä ja virtuaalimaailmassa.

Lisäksi uutta kasvua haetaan analysoimalla musiikkiteknologian paikkaa musiikkialan ekosysteemissä. Yhdessä pääomasijoittaja ja kasvuyrittäjä Markku Mäkeläisen kanssa pohditaan, millaisia mahdollisuuksia start up -kenttä ja koko innovaatioekosysteemi luovat musiikkialalle. Samalla pohditaan, miten innovaatiopuhetta -ja pöhinää edistettäisiin musiikkialan liiketoimintaa kasvattavaksi konkretiaksi. Keskustelussa pyritään myös avaamaan, mitä teknisiä trendejä tulisi nyt seurata ja kuinka analysoida, ketkä ovat todellisia kasvun rakentajia?

Apocalyptica ja Blind Channel kulissien takaa

📸Miikka Varila

Suomimetallin Steve Jobs, Riku Pääkkönen purkaa löytämänsä Blind Chanelin matkaa Madetojan musiikkilukiosta Aku Ankkaan, Euroviisuihin ja isoon levytyssopimukseen Sonyn kanssa. Haastattelussa Pääkkönen kertoo myös toiveistaan artistiensa suhteen ja, että he siirtyisivät isompien yhtiöiden edustukseen.

Apocalyptican Eicca Toppinen ja yhtyeen pitkäaikainen manageri Ulysses Hüppauff avaavat Apocalyptican tarinaa, joka hakee vertaistaan; selloilla Metallicaa soittanut yhtye on toiminut jo yli 25 vuoden ajan, ja sen matka on ehdottomasti yksi suomalaisen kulttuuriviennin suurista menestystarinoista. Sessiossa kuullaan myös bändin uraan vaikuttaneita keskeisiä henkilöitä.

Koko kansainvälinen ohjelma vierainen julkaistaan elokuussa.

Osta early bird -liput tästä