Tutustu Musiikki & Median kansainväliseen ohjelmaan!

Musiikki & Median kansainvälisessä ohjelmassa keskustellaan tänä vuonna mm. kustannusalan pohjoismaisista verkostoista, pohjoismaisten taidemusiikin festivaalien tilanteesta, musiikin roolista peleissä sekä uusien teknologioiden hyödyntämisestä musiikin luomisessa, promootiossa, jakelussa, oikeuksien hallinnassa ja kulutuksessa. Kansainvälisen puheohjelman tuottaa tänäkin vuonna Musiikki & Median kumppani Music Finland, joka myös tuo Tampereelle joukon kansainvälisiä musiikkialan ammattilaisia.

Tampereella keskustellaan 7.-8.10.2021 ainakin seuraavista kansainvälisistä teemoista:

 

The role of music tech in the future music industry ecosystem

Moderaattori: Turo Pekari
Panelistit: Jake Beaumont Nesbitt, Markku Mäkeläinen, Sara Herrlin

Koronapandemia on aiheuttanut katastrofaalisia tulonmenetyksistä musiikkialalle. Siitä huolimatta olemme nähneet nopeaa kasvua uusien teknologioiden hyödyntämisessä musiikin luomisessa, promootiossa, jakelussa, oikeuksien hallinnassa ja kulutuksessa. Miten yhteistyö startup-yritysten ja innovaatioekosysteemien kanssa voisi luoda mahdollisuuksia musiikkialalle, johtaen lopulta pitkäaikaisiin strategisiin yhteistyösuhteisiin sekä uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin? Mitkä ovat musiikkiteollisuuteen vaikuttavat keskeiset teknologiatrendit ja mitä toimijoita musiikkialan tulisi seurata tässä toimintaympäristössä?

 

Nordics Stronger Together

Moderaattori: Katariina Sorsa (Music Finland)
Panelistit: Riku Salomaa (Nordic Music Partners), Jakob Sørensen (The Bank), loput panelistit varmistuvat myöhemmin

Puhumme pop-kustannuskentän itsenäisten yhtiöiden kanssa yhteistyön voimasta ja suomalaisen biisinkirjoituksen potentiaalista. Miksi maamme musiikkikustannusala on nyt verkostoituneempi kuin koskaan? Olisiko muilla musiikkialan sektoreilla jotain opittavaa näistä yhteistyömalleista?

 

Liiketoiminnan sparraus Kim Väisäsen kanssa

Music Finland tarjoaa torstaina Musiikki & Mediassa yritysvalmennusta suomalaisille kansainvälistymiseen ja kasvuun tähtääville musiikkialan yrityksille bisnesenkeli, sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisäsen kanssa. 90 minuutin kahdenkeskisissä tapaamisissa tarjotaan apua ja sparrausta muun muassa liiketoimintavision kirkastamiseen, kansainvälistymisstrategian kehittämiseen tai toiminnan sopeuttamiseen muuttuneisiin olosuhteisiin. Palvelu on tarjolla Musiikki & Mediaan rekisteröityville yrityksille, joilla on olemassa oleva kasvu- ja kansainvälistymisstrategia. Valmennukseen pääsee kaikkiaan 10 yritystä – hae mukaan tämän linkin kautta.

 

Nordic Festival Forum

Moderaattori: Minna Huuskonen
Panelistit: Johan Tallgren (Time of Music), Minnakaisa Kuivalainen (Tampere Biennale), Anna Berit Asp Christensen (SPØR Festival DK), Peter Meanwell (Borealis Festival, NO)

Paneelissa paneudutaan pohjoismaisten taidemusiikin festivaalien tilanteeseen ja yhteistyöhön. Mikä on festivaalien tulevaisuus? Tuleeko profiiliin tai toteutusmuotoon ja konseptiin muutoksia, ja jos niin millaisia? Lähialueiden kasvattaessa merkitystään esimerkiksi resurssi-, ympäristö- ja yhdenvertaisuusnäkökulmista, onko pohjoismainen yhteistyö jo todellisuutta vai vasta kiinnostava idea jota kehittää?

Kommentoimassa: John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, UK)

 

Touring Nordic compositions

Moderaattori: Osmo Tapio Räihälä
Panelistit: Antti Auvinen (säveltäjä), Christian Karlsen (kapellimestari, SE), Jan Bang (Punkt Festival, NO), Monica Danielsson (Norbotten Neo, SE)

Pohjoismaissa sävelletään paljon uusia teoksia, jotka eivät kuitenkaan aina saa uusintaesityksiä ensi-illan jälkeen. Kuinka varmistaa enemmän esityksiä sävellyksille? Ketkä ovat päätöksenteon ydinhenkilöt? Miten tämä voitaisiin ottaa huomioon tapahtumien kuratoinnissa ja hyödyntää vahvuutena? Voisivatko Pohjoismaat tehdä yhteistyötä teosten kierrättämisessä? Tilannetta tarkastelevat säveltäjä, kapellimestari, nykymusiikki-ensemblen edustaja ja festivaalijohtaja.

Kommentoimassa: John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, UK)

 

Music and gaming

Alustaja: Kush Patel
Moderaattori: Turo Pekari
Panelistit: Katri Saarikivi, Hanna Toivonen, Kush Patel

Peliteollisuus on kasvanut nopeasti vuosi vuodelta ja on ohittanut sekä urheilu että elokuvateollisuuden yhteenlaskettuna vuonna 2020. Tällainen koko teollisuuden kattava kasvu tarjoaa loistavan hetken pohtia mihin musiikkiala sijoittuu tässä kaikessa. Mikä on musiikin rooli peleissä? Miten musiikkia voisi markkinoida ja promotoida peleissä ja pelien kaltaisissa virtuaalisissa ympäristöissä? Löytyykö perinteiselle musiikin markkinoinnille uusia mahdollisuuksia vai jopa kokonaan uusia musiikkituotteita? Kuinka musiikki ja pelillistäminen vaikuttavat tunteisiimme ja rakentavat uudenlaista osallistamista? Miten teknologia voi auttaa kehittämään uusia musiikkikokemuksia, sosiaalista kanssakäymistä, vetovoimaa ja näkyvyyttä peleissä sekä virtuaalisissa maailmoissa?

 

Case study: Blind Channel – Take a shot for success

Puhujat: Riku Pääkkönen (Ranka Kustannus)

Blind Channelin case studyssa käydään läpi yhtyeen matka Oulusta Euroviisuihin, Aku Ankan sivuille sekä merkittävään levytyssopimukseen Sonyn ja Century Median kanssa. Bändin alkuperäinen löytäjä, suomimetallin Steve Jobsiksikin kutsuttu Riku Pääkkönen kertoo tässä sessiossa Blind Channelin tarinan, ja avaa myös sitä miksi hän toivoo, että hänen artistit siityisivät isompien yhtiöiden edustukseen.

 

Case study: Apocalyptica – From student halls to worldwide arenas

Puhujat: Eicca Toppinen (Apocalyptica), Ulysses Hüppauff (Odyssey Music Network)

Apocalyptican tarina hakee vertaistaan: alkujaan selloilla Metallicaa opiskelijabileissä soittanut yhtye on toiminut jo yli 25 vuoden ajan, ja sen ura on ehdottomasti yksi suomalaisen kulttuuriviennin suurista menestystarinoista. Tässä case studyssa yhtyeen perustajajäsen Eicca Toppinen sekä pitkäaikainen manageri Ulysses Hüppauff avaavat Apocalyptican tarinan yleisölle. Sessiossa vierailee myös muita bändin uraan vaikuttaneita keskeisiä henkilöitä.

 

Live After Covid: International touring in a modern world

Moderaattori: Aino-Maria Paasivirta (Fullsteam Agency)
Panelistit: Merle Doering (Black Harbour Entertainment), Guillaume Prince (Base Productions), Thomas Jepsen (Roskilde)

Tässä paneelissa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan siitä itsestään, eli pandemiasta, ja sen vaikutuksista artistien kiertämiseen, festivaaleihin ja artistien toimintaan. Mitä pienen artisti tulisi tehdä, jotta koronan jälkeisessä ajassa saa huomiota tai peräti keikkoja? Mitä isommat artistit ja festivaalit ovat tästä ajanjaksosta oppineet, ja miten he suunnittelevat tulevaisuudessa toimintaansa?

 

Eikä siinä vielä kaikki! Myös kansainväliseen ohjelmaan on tulossa lisäyksiä. Koko julkaistun kansainvälisen ohjelman näet Music Finlandin sivuilta.

Musiikki & Median ajantasaiset ohjelmatiedot päivittyvät tänne.

 

Osta lippusi tästä