30 vuotta musiikki & mediaa

Koostanut Jukka Haarma

Musiikki & Media on yksi maailman pitkäikäisimmistä musiikkialan ammattilaistapahtumista: vuonna 2019 jo 30-vuotias. Lähde aikamatkalle ja katso, mitä kaikkea Musiikki & Mediassa ja Suomen musiikkialalla on kolmen vuosikymmenen aikana tapahtunut!

 

 

1989
Musiikki & Media 1989

Ensimmäinen Musiikki & Media pidetään 29.9.-1.10.1989. Tapahtumapaikkana on Tampereen hotelli Rosendahl ja osallistujia 316. Musiikki & Median perustajajäsenet ovat Kari Helenius, Jouko Karppanen, Tapio Korjus, Olli Leppäniemi ja Pentti Teräväinen.

Ensimmäisen tapahtuman keskeinen sisältö muodostuu paneeleista, joita on 12 kappaletta. Niissä kysytään mm. ”miksei suomalaisista tule maailmantähtiä”, ”mitä Teosto-rahoilla tehdään”, ”miksei sponsoriraha kelpaa bändeille” ja ”miksei tv:ssä ole kunnon rock-ohjelmaa”.

1989

Ensimmäinen Musiikki & Media raportoidaan jälkikäteen, seminaari seminaarilta.

Tekijät kertovat:

”Vuoden 1989 kevättalvesta kokoontui viisi tamperelaista musiikki- ja viihdealan ammattilaista ideoimaan Suomeen musiikkibisnesvetoista keskustelufoorumia, jossa alan ihmiset voivat puhua ja solmia kontakteja ja keskustella alan polttavista kysymyksistä, ja jossa voidaan esitellä alan toimijoille ja medialle uusia kiinnostavia artisteja. Tavoitteeksi asetettiin, että saman vuoden lokakuussa lanseerataan ensimmäinen tapahtuma.

Itselläni oli kokemuksia tällaisista tapahtumista muulla: Midem Cannesissa, jossa seminaarit ja showcaset oli liimattu musiikkimessujen kylkeen, Music & Media Montreauxissa ja ennen kaikkea New Yorkin New Music Seminar, jota varmaan voidaan pitää tärkeimpänä esikuvanamme.

Alkuaikoina seuraavan vuoden tapahtuman suunnittelu ja markkinointi käynnistettiin vasta keväällä, mutta pikku hiljaa suunnittelua aikaistettiin. Tapahtuman suosion kasvaessa kasvoivat myös resurssit palkata osaavia tekijöitä ja saada paikalle ne puhujat, joita pidimme tärkeimpinä. Me perustajat teimme edelleen hommia talkootyönä, mutta uudessa tilanteessa saatoimme keskittää aikamme sisältötuotantoon, johon myös saimme loistavaa konsulttiapua.

Seuraavat haasteemme olivat musiikkitarjonnan kasvattaminen ja kansainvälistyminen. Ne kulkivatkin käsi kädessä suomalaisen musiikkiviennin alkaessa tuottaa hedelmiä, ja tärkeimmäksi strategiseksi yhteistyökumppaniksemme tulikin Music Export Finland.”

Epe Helenius, tapahtuman perustaja

 

”Jos oikein muistan, niin Musiikki & Media -tapahtuma syntyi puolivahingossa jotenkin näin: Alkuvuodesta 1988 Pentti Teräväinen akkreditoitui mediapassilla Midemiin, koki herätyksen ja otti kotiin palattuaan yhteyden Jouko Karppaseen, jolla oli paikkakunnan kovat bändit keikkamyynnissä. Jouko sitten välitti Penan viestin Epelle ja minulle siitä, että Suomeenkin pitäisi saada Midemin kaltainen tapahtuma. Aika oli otollinen, sillä nousukausi oli vahvasti menossa ja sekä äänite- että livebisneksellä meni varsin lujaa.

Suomesta puuttui vielä 80-90-lukujen taitteessa keskustelukulttuuri, joten ensimmäisinä vuosina meillä oli vaikeuksia löytää riittävästi halukkaita ja  päteviä moderaattoreita ja panelisteja. Järjestäjät joutuivat välillä itse esittämään provosoivia kommentteja salista päin, jottei keskustelu kokonaan tyrehtyisi. Aluksi välillä tuntui myös siltä, ettei relevantteja keskusteluaiheita riittänyt joka vuodeksi. Industry Awards -gaala, jonka Suomeen soveltaen lainasimme Canadian Music Weekistä, oli yksi hyvistä tapahtumaa elävöittävistä uudistuksista.

Noista alkuvuosista koko suomalainen musiikkibisnes on kasvanut ja ammattilaistunut aivan eri tasolle. Yksi alkuperäinen ohjenuora tapahtuman tekijöille on ollut ehkä kaikkein tärkein: tunne asiakkaasi ja ota selvää, mitä he tarvitsevat, ja etsi ja identifioi uusia asiakasryhmiä, joita haluat mukaan.”

Tapio Korjus, tapahtuman perustaja

1990
1990

Vuonna 1990 panelisteina on ”kymmeniä alan asiantuntijoita, artisteja sekä viranomaisia”.

Musiikki & Media 1990

Vuoden 1990 tapahtuman olennaista antia on ensimmäistä kertaa elävä musiikki. Ohjelmisto on terävästi teemoitettu: oman osa-alueensa muodostavat indie-rock, roots ’n rock, art of rock, spirit of ’79, rocktori, lauantai-illan huuma ja iskelmätaivas. Esiintyjinä nähdään mm. Radiopuhelimet, Laika & The Cosmonauts, Little Mary Mixup, Kauko Röyhkä Combo, Pekka Ruuska Band, Yö, Klamydia, Anna Hanski, Hausmylly ja Souvarit.

Saman vuoden paneeleissa etsitään vastauksia siihen, ”tehdäänkö alalla riittävän pitkän tähtäimen urasuunnitelmia”, ”ovatko paikallisradiot ja Yle käymässä katkeraa kilpailua vai täydentämässä toisiaan” ja ”kuuluuko rap diskoihin vai onko se rock-kapinan uusi muoto”. Muita kysymyksiä ovat mm. ”cd tulee, mistä tilat ja rahat varastoa varten” ja ”rockjuhlat, nykykulttuuria vai hulinointia”.

Tuona vuonna tehdään myös yksi 30-vuotisen Musiikki & Median ennätyksistä: aiheesta ”elävän musiikin tila maalla ja kaupungeissa” puhuu kaikkiaan 12 panelistia.

Samaan aikaan toisaalla:

1990-luvun alussa Suomeen iskee talouslama. Vuosien 1990–1993 välisenä aikana bruttokansantuote laskee 13 prosenttia, ja työttömyysaste nousee 3,5 prosentista 18,9 prosenttiin.

1991
Välivuosi 1991

Vuonna 1991 tapahtuma pitää historiansa ainoata välivuotta. Järjestäjien mukaan se johtuu osin edellisen vuoden tappiollisesta tilinpäätöksestä ja osin epäilystä, ettei näin pienessä maassa riitä puhuttavaa joka vuodeksi.

1992
Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 1992 cd-levyjen myynti (2,9 miljoonaa kpl) ohittaa sekä c-kasettien (2,7) että lp-levyjen (1,1) myynnin.

Musiikki & Media 1992

Vuoden 1992 tapahtuma pidetään keskellä lamaa, joka tapahtumaoppaan mukaan ”näkyy selvästi levymyynnin laskuna sekä konsertti- ja  klubitilaisuuksien ja tanssilavojen yleisömäärissä”. Itse tapahtuma on kuitenkin entistä monipuolisempi ja oppaan mukaan ”tuskin koskaan aikaisemmin on Tampereella tarjottu yhden viikonlopun aikana yhtä paljon elävää musiikkia”. Sitä tarjoavat mm. Kolmas Nainen, Tarharyhmä, Sir Elwoodin hiljaiset värit, The 69-Eyes, Tuula Amberla, Teurastamo 5, Angelin tytöt, Don Huonot, Wilma ja Kingston Wall.

Vuoden paneelikysymyksiä ovat mm. ”soittavatko kaikki radiot samoja biisejä”, ”onko Suomen musiikkibisneksessä payolaa” tai ”ovatko listaykköset oikeasti listaykkösiä”. Samana vuonna kuunnellaan myös ensi kertaa demoja alan asiantuntijoiden korvilla ja kilpaillaan rocktietokilpailussa.

1993
Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 1993 Warner Music ostaa Musiikki-Fazerin, ja kaikki Suomen suurimmat levy-yhtiöt ovat nyt ulkomaisessa omistuksessa.

Musiikki & Media 1993

Vuoden 1993 tapahtumassa paneeleja on vain neljä: ”Mikä cd-levyissä maksaa ja kuka määrää hintatason”, ”Suuri mediapaneeli”, ”Arvonlisäveron vaikutukset musiikkibisnekseen” (alustajana kansanedustaja Kimmo Sasi) ja ”Artistipaneeli” (mukana mm. Martti Syrjä, Mikko Kuustonen, dj Kaippa ja pituushyppääjä Ringa Ropo).

Tapahtumapaikkana on ensi kertaa Sokos Hotel Ilves. Hotelli opastaa tapahtumavieraita mm. sanoilla ”huoneesi minibar on kaapissa tv:n alapuolella”. Ko. hotellin aulabaarista tulee vuosien varrella lähes tarunhohteinen tapaamis- ja drinkkipaikka.

Live-esiintyjiä ovat tuona vuonna mm. Jalla Jalla, Trio Töykeät, Supperheads, Costi, Dave Linhdolm, Laura Voutilainen ja Shadowplay. Lisäksi tapahtuman yhteydessä tekee paluun rockin SM-kisat. Yhdeksästä loppukilpailubändistä jäävät elämään nimet Pekka ja Susi ja Absoluuttinen nollapiste.

1993

Hotelli Ilves toivottaa vuoden 1993 delegaatit tervetulleiksi.

1993

Vuoden 1993 ohjelma on tiivis.

1994
Samaan aikaan toisaalla:

Lamaa seuraa uusi kasvava ongelma, piratismi. Vuonna 1994 kulta- ja platinalevyjen rajaa lasketaan Suomessa ensimmäistä kertaa. Suomen kaikkien aikojen kymmenestä eniten myydystä levystä puolet ilmestyy kuitenkin 1990-luvulla: Joel Hallikaisen (1992) ja Jari Sillanpään (1996) nimikkolevyt, Kaija Koon Tuulten viemää (1993), Eppu Normaalin Repullinen hittejä (1996) ja Smurffien Tanssihitit vol. 1 (1996).

Musiikki & Media 1994

Vuonna 1994 tapahtuma järjestetään ensimmäistä ja viimeistä kertaa Turussa, kaupungin musiikkijuhlien yhteydessä. Mukana ovat nyt myös workshopit, joiden aiheina käsitellään mm. levytyssopimuksia ja äänitteiden jakelua. Mukana on myös workshop, jonka yhteydessä mainitaan ensi kertaa tulevaisuuden sana: musiikin digitaalinen jakelu.

Turun iltaklubeilla esiintyvät mm. Miisa, Funkykarkurit, Kaija Kärkinen & Ile Kallio, Timo Kiiskinen, Mamba, 22 Pistepirkko, Essi Wuorela, Karkkiautomaatti, Aki Sirkesalo ja Circle.

1995
1995

Keikkoja kuullaan vuonna 1995 mm. artisteilta Apulanta, Tehosekoitin, Sound of R.E.L.S., Ismo Alanko, Toni ja Sub Urban Tribe.

Musiikki & Media 1995

Vuonna 1995 koittaa paluu Tampereelle ja hotelli Ilvekseen. Tapahtumaoppaaseen järjestäjät kirjoittavat: ”Jo nyt voidaan sanoa, että Musiikki & Mediasta on muotoutunut kevyen musiikin parissa työskentelevien ammattilaisten tärkein laaja keskustelufoorumi Suomessa”.

Vuoden paneeleista ensimmäinen on otsikoltaan iso: ”Populaari(musiikki)kulttuurin tila Suomessa”. Puheenjohtajana toimii Henrik Otto Donner. Muiden paneelien aiheita ovat mm. ”Pimeät keikat ja keikkapalkkiot”, ”Exporting Finnish Music” sekä ”Uudet mediat, internet ja musiikkibisnes”. Ohjelmaoppaan mukaan viimeksi mainitun paneelin jälkeen ”yleisöllä on itsekin mahdollisuus päästä surffailemaan internettiin”.

Samaan aikaan toisaalla:

Suomen EU-jäsenyys astuu voimaan 1.1.1995.

1996
Musiikki & Media 1996

Vuosi 1996 on ensimmäinen vuosi, jolloin Industry Awards -illallisilla palkitaan alan toimijoita ja vaikuttajia. Pystejä jaetaan seuraavissa kategorioissa: vuoden levykauppias, sisäänostaja, tuotantopäällikkö, kampanja, tiedottaja, klubijärjestäjä, tanssilavajärjestäjä, promoottori, ohjelmamyyjä, manageri, kirjoittava journalisti, radiotoimittaja, musiikkipäällikkö ja tv:n musiikkiohjelma.

1996

Vuonna 1996 Musiikki & Mediassa esiintyvät mm. Nylon Beat, Mascara, Värttinä, Aknestik, Anna Eriksson, Xysma, Maria Kalaniemi ja Rasmus.

1997
Musiikki & Media 1997

Vuonna 1997 osallistujamäärä kasvaa edellisen vuoden 256:ta 341:een. Tapahtumaoppaan pääkirjoitus päättyy lauseeseen: ”Keskustellaan, väitellään, sovitaan, tunteillaan – eikä unohdeta itse pääasiaa musiikkia!”.

Noista lähtökohdista mietitään, ”muodostuvatko radiot tutkittujen kansainvälisten ja vanhojen hittien jukebokseiksi”, ”kuka kantaa vastuun suomalaisen musiikin lanseerauksesta”, ”mitä pienet ja suuret levy-yhtiöt tekevät eri lailla, vai tekevätkö” sekä ”miten maa tanssii, onko iso osa kansallista kulttuuria häviämässä tanssipaikkojen myötä”.

Paneeleista yksi on englanninkielinen, ”Music on demand – will net deliver?”, samoin yksi esitelmä, ”The megatrends and future of international and national music businesses”, jonka pitää IFPI:n Mike Edwards. Samana vuonna alkavat myös tähän päivään asti jatkuneet celebrity interview -tilaisuudet, joissa kaikkien aikojen ensimmäisenä haastateltavana on suomalaisen huvibisneksen pioneeri Jorma Weneskoski.

1997

Jyrki mainostaa vuoden 1997 ohjelmalehdessä Jyrki Video Awardseja.

1998
Musiikki & Media 1998

Vuoden 1998 tapahtumaopas infoaa, että osallistujilla on käytettävissään ”Business Office, jossa on tietokone, fax, internet ja kopiokone”.

Vuoden paneeliaiheet ovat isoja: ”Mediavallan keskittymisen vaikutus musiikkibisnekseen”, ”Äänitekaupan rakennemuutos”, ”Piratismi”, ”Manageri-yrityksen toimitusjohtaja vai Äiti Theresa?” ja osuvasti jo tuolloin otsikoitu ”Ennustamaton internet”.

Ensi kertaa paneelin aiheena on myös musiikkialan sukupuoli: ”Kauniit, kunnianhimoiset ja rohkeat: miten nainen pärjää miesten hallitsemassa musiikkibisneksessä?”.

Live-esiintyjiä tuona vuonna ovat mm. Egotrippi, Crash, Op:l Bastards, Janne Tulkki, Rinneradio, Alivaltiosihteeri, Stratovarius, Martti Servo & Napander ja Agents.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 1998 kymmenen suurimman levy-yhtiön markkinaosuudet Suomessa ovat seuraavat: Warner 17,0 %, EMI 13,6, Sony 13,6 %, Polygram 13,1 %, BMG 10,8 %, K-tel 6,9 %, Poko 5,0 %, Audiovox 4,3 %, FG-Naxos 3,6 %, Johanna 3,2 %.

1999
Musiikki & Media 1999

Vuonna 1999 tapahtuma täyttää kymmenen vuotta. Ohjelmaoppaan ensi sivulla Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen Jari Muikku kirjoittaa näin: ”Musiikki & Media voi mielestäni olla ylpeä siitä, että se on luonut toimivan keskustelufoorumin kotimaiselle musiikkiteollisuudelle. — Toinen kivijalka on ollut sosiaalinen kanssakäyminen. — Rumba-lehden Nisse Mannerheimkin olisi monta juorua köyhempi ilman aamunkoittoon saakka jatkuneita (musiikki)maailmanparannussessioita. — Kolmas kivijalka on ollut elävä musiikki”.

Luvut puhuvat viimeksi mainitun puolesta: Vuosien 90–99 välisenä aikana tapahtuman yhteydessä on järjestetty yhteensä 315 keikkaa.

Ilmoittautuneita osallistujia on vuosituhannen viimeisessä tapahtumassa 440. Heistä kuusi on kansainvälisiä vieraita. Vuoden paneeliotsikoita ovat mm. ”Store without walls – kauppa ilman seiniä”, ”Mihin musiikkivideoita tehdään” ja ”Ruotsi – musiikkiviennin ihmemaa”. Vuosituhannen viimeisessä Industry Awards -gaalassa on mukana uusi kategoria: vuoden levy-yhtiö.

2000
2000

Vuonna 2000 Industry Awards -äänestyslaput lähetetään 222 raatilaiselle.

Musiikki & Media 2000

Uuden vuosituhannen ensimmäinen tapahtuma vuonna 2000 painottuu kahteen teemaan, digijakelun musiikkiteollisuudelle aiheuttamaan rakennemuutokseen ja suomalaisen musiikin vientiin. Lisäksi paneeleissa on aiheita, joihin palataan vielä tulevina vuosina: festivaalien ja huvitilaisuuksien turvallisuus ja riskienhallinta sekä tv:n rooli musiikin välittäjänä ja markkinoijana.

Osanottajamäärä ylittää tänä vuonna viidensadan. Keikoilla nähdään mm. Kapasiteettiyksikkö, Mari Rantasila, Eläkeläiset, Paleface, Ville Leinonen & Valumo, Balls, Kotiteollisuus ja Frederik.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 1999 perustettu Napster nousee vuosituhannen alussa suosituksi, kohutuksi ja lyhytaikaiseksi musiikkipalveluksi.

Maaliskuun 1. päivä vuonna 2000 Suomi saa ensimmäisen naispresidenttinsä Tarja Halosen.

2001
Musiikki & Media 2001

Vuonna 2001 kysytään taas isoja kysymyksiä, ja pääosin uusia. Keskusteluissa pohditaan mm. ”pitäisikö musiikin käyttö uudistuvassa viihdekentässä olla vieläkin helpompaa vai tuleeko musiikista vain statisti”, ”miten piratismia vastaan tulisi taistella”, ”ovatko livetarjonnassa ulkomaiset nimet hinnoitelleet itsensä ulos ja riittävätkö kotimaiset nimet pitämään yleisön kiinnostuksen yllä” sekä ”kuinka paljon radiot vaikuttavat levy-yhtiöiden tuotanto- ja signauspäätöksiin omien soittolistakriteereidensä kautta”. Lisäksi ihmetellään, kuinka ”kuluneen vuoden aikana Suomessa on breikannut enemmän varteenotettavia uusia kykyjä kuin sitä edeltävänä vuosikymmenenä yhteensä!”, sekä esitellään ulkomaisten vieraiden voimin maailman kolmanneksi suurinta musiikin markkinamaata Saksaa.

Livenimiä ovat mm. TikTak, Zen Cafe, Alimo & Control, Sakari Kukko, I’Dees, Rajaton, Jonna Tervomaa ja Maija Vilkkumaa.

Samaan aikaan… Levillä:

Turun lisäksi Musiikki & Media vierailee kerran myös Levillä. Vuoden 2001 toukokuussa järjestetty Levitation – Listen Up, here comes Finnpop! -otsikoitu tempaus on Musiikki & Median vientipainotteinen rinnakkaistapahtuma, jonka pääosassa ovat ulkomaiset vieraat ja kotimaiset artistit. Juuri valmistumassa olevalla Hullu Poro Areenalla esiintyvät 69 Eyes, Amorphis, Jori Hulkkonen, Kwan, Paleface, Nylon Beat, Rinneradio ja The Rasmus. Ulkomaisia vieraita ei ole kovin paljon eikä toukokuun alun Levi esittele Suomea ehkä parhaimmillaan, mutta kansainvälisistä vieraista yksi on varmasti legenda, englantilainen radio dj ja -toimittaja John Peel.

Emma.fm mainostaa tapahtumalehdessä Suomen ainoaa digitaalista musiikkikauppaa.

2002
Musiikki & Media 2002

Vuonna 2002 toimitusjohtaja Jussi Santalahti kirjoittaa tervetulosanojen yhteydessä viisaasti, kuinka ”tärkein tiedonvälitys tapahtuu kasvokkain. — Kokemus, näkemys tai asenne ei välity sähköpostitse tai edes puhelinkeskusteluissa. Tämä hiljaisen tiedon välittäminen on Musiikki & Median vahvuus.”

Tuona vuonna tapahtuman yhteydessä tapaavat elektronisen musiikin tekijät ja dj’t,  katsastetaan Juhani Merimaan johdolla mennyttä vuotta, kysytään millainen on musiikkibisnes viiden vuoden päästä, lanseerataan uusi suomalaisen musiikin vientiorganisaatio Music Export Finland, kerrotaan millaisia ovat musiikin kuluttajat Suomessa vuonna 2002 sekä esitellään ”DVD-formaatti”, ”MTV Europe” ja Iso Britannia markkina-alueena: ”What is so great about Britain?”.

Keikoilla nähdään artisteja kuten Quintessence, XL, Happoradio, Teleks, Eternal Erection, Viikate, Accu ja Kwan. Perinteisessä celebrity interview -tilaisuudessa Santtu Luodon haastateltavana on ”suomalaisen viihteen supermegamies” Jyrki Hämäläinen.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuoden 2002 alusta suomalaisten käteisraha vaihtuu markoista euroiksi.

2003
Musiikki & Media 2003

Vuoden 2003 uusia aiheita ovat mm. ”Suuri musiikkialan koulutuskeskustelu”, ”Taitelijoiden eläkevakuutukset” ja ”Suomalaisen musiikkibisneksen taloudellinen kokovartalokuva”, jotka kaikki kuvastavat ainakin yhtä asiaa, alan ammattimaistumista.

Tuona vuonna Tampereella kuullaan ensimmäistä kertaa kansainvälistä tähtivierasta. ”Richard Gottehrer: My Life in Pop” käsittelee Gottehrerin 1960-luvun alkuvuosina alkanutta uraa lauluntekijänä, tuottajana, managerina ja levy-yhtiöpomona.

2003

Vuoden 2003 tähtivieraan Richard Gottehrerin ura esitellään tapahtumaoppaassa.

2004
Musiikki & Media 2004

Vuonna 2004 Musiikki & Median yhteistyökumppaniksi tulee Music Export Finland, ja tapahtumaan osallistuu jo 45 kansainvälistä vierasta ja panelistia. Painopisteinä tuona vuonna ovat musiikkivienti, uusi teknologia ja alan uudet ansaintamahdollisuudet. Tapahtumassa esitellään ensi kertaa Applen uutuudet iTunes ja iPod.  Ensimmäistä kertaa keskustellaan myös tv-formaateista Popstars ja Idols.

Live-tilaisuuksissa Yo-talolla, Telakalla, Klubilla, Pakkahuoneella ja Ilveksen yökerhossa esiintyvät mm. Poets of the Fall, Sansa, Indica, Diablo, Giant Robot, Sister Flo, Tigerbombs ja Irina.

2004

Music Export Finlandin johtaja Paulina Ahokas toivottaa vieraat tervetulleeksi.

2005
Musiikki & Media 2005

Vuoden 2005 tapahtumaoppaassa järjestävän tahon Kimmo Pekari kirjoittaa auki sen, mikä nyt on täyttä todellisuutta: ”Musiikin markkinointi palveluna tuotteen sijaan kasvattaisi äänilevyteollisuuden liikevaihtoa ja musiikin käytön kontrollointimahdollisuuksia. — Ansaintamalli, joka perustuu kuluttajilta perittyihin tilausmaksuihin ja mainostajilta perittyyn kontaktihintaan, vastaa täydellisesti tämänhetkisiä tarpeita. — Internet-palveluiden lisensiointiin on saatava nopeasti kattava, liiketaloudellisesti järkevä ja oikeudenmukainen järjestelmä, joka mahdollistaa laillisten palveluiden syntymisen ja takaa musiikin tekijöille korvauksen tehdystä työstä.”

Tuona vuonna paneelin otsikossa mainitaan ensi kertaa numerot 360: ”360 astetta vai vähemmän – musiikkibisneksen muuttuvat liiketoimintamallit”.  Mukana on myös workshop, jossa kysytään ensi kertaa ”mitä on podcasting”. Vuoden maineikkain ulkomainen haastateltava on Peter Jenner, musiikkituottaja ja manageri, jonka ensimmäinen asiakas 1960-luvun lopulla oli Pink Floyd.

Vuoden 2005 live-esiintyjiä ovat Sydän, Sydän, The Hypnomen, Lapko, Olavi Uusivirta, Latebirds, Astrid Swan, Aavikko ja Disco Ensemble.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 2005 perustetaan videosivusto YouTube.

2006
Musiikki & Media 2006

Vuoden 2006 tapahtumaoppaassa osallistujat toivottaa tervetulleeksi silloinen pääministeri Matti Vanhanen yhdessä Tampereen kaupunginjohtaja Jarmo Rantasen kanssa. Musiikkiala ja -teollisuus aletaan ymmärtää yhä enemmän osaksi kulttuuriteollisuutta ja -vientiä. Tapahtuman ensimmäisen päivän paneeli on kuitenkin jo otsikoitu ”Viemisen pakko” ja siinä kysytään, ”yritämmekö viedä jokaisen englanninkielisen bändin maailmalle vaikka väkisin ja vaikka raakileena” sekä ”voisiko vienti olla muutakin, esim. biisi- tai tuottajavientiä”.

Sveitsiläisvieras Gerd Leonhard puhuu tapahtumassa kahteen otteeseen. Siihen on syynsä. Kirjassaan The Future of Music hän ennusti ehkä ensimmäisenä nykyisen musiikkiteollisuuden toimintamallin. Leonhard käsittelee mm. aiheita ”the concept of ”music like water” and the flat fee for music users”, ”the end of control: how we can give control to the music users, and still thrive” sekä ”social media and user-generated-content (UGC): the most powerful music marketing oppurtunity we have ever seen”.

Vuoden muita merkittäviä ulkomaisia vieraita ovat toimittaja/artisti/dj ja Pet Shop Boys -manageri David Dorrell sekä Rolling Stone-lehden pitkäaikainen toimittaja David Fricke.

Livetarjonta on mittavaa. Mukana ovat mm. Kemopetrol, Rubik, Nieminen & Litmanen, Magenta Skycode, Dalindeo, Islaja, Von Herzen Brothers, Jippu, Don Johnson Big Band, The Crash, Siiri Nordin ja 22-Pistepirkko.

2006

Vuoden 2006 tapahtumaoppaassa jaetaan kansainvälisille vieraille tietoa Suomen musiikkimarkkinoista.

2007
Musiikki & Media 2007

Vuodesta 2007 lähtien livetilaisuudet järjestetään Lost in Music -nimikkeen alla ja Musiikki & Median yhteistyökumppaniksi tulee Fullsteam Agency. Kaupunkifestivaalista puhuminen ei ole liioiteltua, sillä esiintymispaikkoja on 12 ja artisteja 90: mm. Raappana, Negative, Marko Haavisto & Poutahaukat, Stepa, Samae Koskinen, Regina, Iso H, Eleanoora Rosenholm, Judge Bone, Janna, Laika & The Cosmonauts, Damn Seagulls, Tuomo, Pyhimys, Stalingrad Cowgirls, Traffic Island, Manna, Lovex ja Jenni Vartiainen.

Tapahtuma alkaa jo torstaina ohjelmatoimistojen liiton seminaarilla. Perjantain ja lauantain alustuksissa ja paneeleissa käsitellään laajoja aiheita, mm. mediakentän tulevaisuuden näkymiä, luovan talouden edellytyksiä Suomessa ja livealan alati kuumenevaa kilpailua. Celebrity interview -haastattelutuoliin istuu levybisneksen elävä legenda, Seymour Stein. Hän päättää tulla Tampereelle myös seuraavana vuonna.

Samaan aikaan toisaalla:

Syyskuun 1. päivänä vuonna 2007 Suomi siirtyy ensimmäisten maiden joukossa televisiolähetyksissään digiaikaan.

2008
Musiikki & Media 2008

Vuonna 2008 esitellään Nokia Music -palvelu ja Google Finland, keskustellaan indieyhtiöiden asemasta ja radion roolista artistibreikkauksessa sekä kysytään ”koska digitaalisen musiikkimyynnin kasvu näkyy pankkitilillä ja kenen”.

Vuoden ulkomaisia merkkivieraita ovat Ramones-yhtyeen alkuperäisjäsen Tommy Ramone ja arvostetun indie-yhtiön Sub Popin perustaja Jonathan Poneman.

Keikoilla nähdään ja kuullaan mm. nimiä Private Line, Joensuu 1685, Reino & The Rhinos, Kiki Pau, Chisu, Joose Keskitalo & Kolmas Maailmanpalo, Pepe Deluxe, Ismo Alanko Teholla, Anal Thunder, Pauli Hanhiniemi & Hehkumo, Rubik, Teräsbetoni, Kristiina Wheeler, Sara ja Hanoi Rocks.

Samaan aikaan toisaalla:

Lokakuussa 2008 avataan ruotsalaisten Daniel Ekin ja Martin Lorentzonin perustama Spotify. Vuotta myöhemmin palvelulla arvioidaan olevan 5,5 miljoonaa käyttäjää.

2009
Musiikki & Media 2009

Vuoden 2009 paneeleissa kysytään ensi kertaa ”mihin artisti tarvitsee nykypäivänä levy-yhtiötä” ,”millaisia mahdollisuuksia musiikilla on vaikuttaa suomalaisten hyvinvointiin” ja ”mitä tapahtui Suomirockille” – sekä ainakin jo toista kertaa, ”onko levykaupalla tulevaisuutta”. 20-vuotisjuhlan kunniaksi muistellaan myös suomalaista rockfestivaalihistoriaa, Ruisrockista 1970 alkaen.

Ulkomaisena tähtivieraana on newyorkilaisten Tommy Boy -levy-yhtiön ja New Music Seminar -tapahtuman perustaja Tom Silverman. Markkinatietoutta jakavat alan venäläiset asiantuntijat tilaisuudessa ”Focus on Russia”.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 2009 digitaalisen musiikin myynnin osuus Suomen äänitemarkkinoista on 9 %.

2010
Musiikki & Media 2010

Uuden vuosikymmenen ensimmäinen keynote-puhe vuonna 2010 on otsikkonsa veroinen: sen pitää Spotifyn kansainvälisen myynnin päällikkö Jonathan Forster. Vuoden toinen tärkeä vieras on 17-vuotiaana keikkajärjestäjänä uransa aloittanut musiikki- ja livebisneksen legenda Barry Dickins. Samana vuonna puhutaan ensi kertaa myös festivaalien ja tapahtumien ympäristöteoista: mitä on tehty ja mitä pitäisi tehdä tulevaisuudessa. Keskusteluissa käsitellään myös levy-yhtiöiden, musiikkikustantajien ja artistien tulevaisuutta ja uusia rooleja miettimällä, ”tulevatko digipuolen tulovirrat koskaan kompensoimaan cd-levyjen myynnin laskua” ja ”onko internet muuttanut artistin roolia ja omaa työpanosta”.

Lost in Music tarjoaa ohjelmistossaan myös ulkomaisia artisteja: Einsturzende Neubauten (GER), Fatboy (SWE), Iiris (EST), My Rockets Up (RUS), Nephew (DNK) ja Biffy Clyro (UK). Suomalaisnimiä ovat mm. Minä ja Ville Ahonen, Ultramariini, Yölintu, LCMDF, Risto, Radiopuhelimet, Mariska & Pahat sudet, Jukka Takalo, Sweatmaster ja Erin.

2010

Vuoden 2010 seminaariohjelma on kansainvälinen.

Tekijät kertovat:

”Muistoni Musiikki & Mediasta alkavat alkuvuodesta 2001, jolloin osallistuin tapahtumaan ensimmäistä kertaa. Yksi tapahtuman perustajista, Epe Helenius oli palkannut minut markkinointipäälliköksi yritykseensä ja ohjeisti minua kädestä pitäen ympyröimällä tapahtumaoppaasta, mitä sisältöjä pitäisi mennä kuuntelemaan. Hän antoi myös jämäkän neuvon: ”Älä sitten tarjoa firman Eurocardilla koko Ilveksen baaritiskille niin kuin edeltäjäsi teki!”

Vuoden 2010 keväällä sain soiton, ja puhelimessa kysyttiin, kiinnostaisiko minua Musiikki & Median osakkuus ja hallituspaikka. Kiinnosti. Oli vain pieni mutta matkassa: olin raskaana ja saisin esikoiseni syksyllä, jos hyvin käy. Niin lopulta kävikin, ja vastoin ennakkoaavisteluja ja -varoitteluja pystyin osallistumaan hallitustyöskentelyyn.

Vuonna 2014 otin vastaan vt. toimitusjohtajan pestin, kunnes löytäisimme ajan kanssa yhtiölle toimitusjohtajan. Ehdin olla puikoissa vuoteen 2016 saakka, ja silloin luovuin paikasta suunnatakseni resurssini muihin projekteihin.

Musiikki & Median osakkuus, hallituspaikka ja toimitusjohtajuus olivat tämän alan näköalapaikkoja. Ne olivat myös kasvattavia niin hallitustyöskentelyn, taloushallinnon, tapahtumajärjestämisen, myynnin, markkinoinnin kuin viestinnän saralla. Tapahtuma opetti myös paljon sosiaalista kanssakäymistä, paineensietokykyä ja johtajuutta.

Voitin vielä vuonna 2018 Industry Awardseissa tiedottaja/pr-henkilöpystin. Niitä on nyt yhteensä viisi kappaletta, ja olen onnellinen niistä jokaisesta.”

Taija Holm, osakas ja hallituksen jäsen 2010, vt. toimitusjohtaja 2014, toimitusjohtaja 2015-2016

 

”Tietämättä täysin, mihin olin lupautunut, hyppäsin junaan musiikkialan ulkopuolelta, mikä toi uusien näkökulmien lisäksi myös haasteita tapahtuman suunnitteluun. Oma osaamiseni yhdistettynä hallitusten jäsenten vankkaan kokemukseen ja näkemyksiin osoittautui kuitenkin hyväksi toimintamalliksi. Vaikeina hetkinä sain istua Karppasen toimiston upottavassa nojatuolissa ja maailma näytti kohta taas paljon selkeämmältä.

Oli vaikuttavaa ja myös hämmentävää, miten tärkeää ja tunteita herättävää tapahtumaa olin tekemässä. Tutustuin matkan varrella huikeaan määrään alan ammattilaisia, ja yhteistyöverkostoni kasvoi eksponentiaalisesti. Käteen jäi kontaktien lisäksi myös arvokasta oppia alan rakenteista, toimintatavoista, persoonallisuuksista ja itsestäni – niin ammatti- kuin siviilinäkökulmasta.”

Anu Aittoniemi, vastaava tuottaja 2010, toimitusjohtaja 2011-2013

2011
2011

Vuoden 2011 tapahtumalla on runsaasti yhteistyökumppaneita.

Musiikki & Media 2011

Vuoden 2011 paneeleiden haastavia kysymyksiä olivat mm. ”mitä tapahtuu jos äänitteet ovatkin vain promotuotteita jollekin muulle”, ”onko levy-yhtiö musiikkibisneksen ainoa riskinottaja”, ”kuinka monta uutta biisiä viikossa voi päätyä kaupallisen radion soittolistalle” sekä ”miten musiikkijournalismi pelastetaan”. Samana vuonna Musiikki & Media saa vieraakseen eurooppalaisen livebisneksen ehkä tunnetuimman hahmon Harvey Goldsmithin.

Samaan aikaan toisaalla:

Syyskuussa 2012 Facebook ylittää miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan.

2012
Musiikki & Media 2012

Vuonna 2012 tapahtuman osallistujamäärä on yli 700. Lost in Music tarjoaa artisteja kuten Aino Venna, Pimeys, Neljä Ruusua, Kuningasidea, Mirel Wagner, Stig, Pariisin kevät, Delay Trees, Johanna Kurkela, Barbe-Q-Barbies, The Flaming Sideburns, Eva & Manu, Nicole Willis & The Soul Investigators ja Stam1na.

Juhani Merimaan vetämä mennyttä vuotta katsastava Pikkuparlamentti täyttää 10 vuotta. Samana vuonna suurten yhtiöiden toimitusjohtajat tapaavat ensi kertaa Meet the Majors -paneelissa. Muita aiheita ovat mm. artistien tähdenlennot vs. pitkät urat, alan verkostoituminen sekä kumppanuudet yli alojen. Kansainvälisiä merkkivieraita ovat kuuluisan indieyhtiön Rough Traden pomot Geoff Travis ja Jeanette Lee.

Samaan aikaan toisaalla:

Syyskuussa 2012 Facebook ylittää miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan.
Syksyllä 2012 Suomessa nähdään Vain elämää -ohjelman ensimmäinen kausi.

Musiikki & Median oma Hall of Fame

Vuosina 2012 ja 2013 neljä moninkertaista Industry Awards -voittajaa valitaan Musiikki & Median omaan Hall of Fame -kunniagalleriaan. He ovat Juhani Merimaa (vuoden promoottori), Seppo Vesterinen (vuoden manageri), Asko Kallonen (vuoden tuotantopäällikkö) ja Ilkka Mattila (vuoden musiikkijournalisti).

2013
Samaan aikaan toisaalla:

Syyskuussa 2013 Microsoft ostaa Nokian matkapuhelinliiketoiminnan.

Musiikki & Media 2013

Vuoden 2013 paneelien ohella jaetaan myös tutkimustietoa suomalaisten musiikkikuuntelusta ja keikoilla käymisestä sekä musiikkiviennin ja koko musiikkialan rahallisesta arvosta. ”Elääks tolla?”-paneelin alla keskustellaan nopeasti muuttuneista managerien työnkuvista, ”Kilpailu kovenee ja katteet ohenee” -otsikon alla käsitellään festivaalien välistä kilpailua yhä kiristyvillä ja kansainvälistyvillä markkinoilla. Tampere Music Awardin saa ruotsalainen indieyhtiöguru ja moninkertainen Musiikki & Media -vieras Jonas Sjöström.

Lost in Music -esiintyjiä ovat mm. Elastinen, Nyrkkitappelu, The Hearing, Mikko Joensuu, Jannika B, Viitasen Pia, Petri Nygård, Hopeajärvi, Roope Salminen & Koirat, Anssi Kela, Color Dolor ja Sanni.

2014
Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 2014 digitaalisten äänitteiden myynti ylittää Suomessa ensi kertaa fyysisten levyjen myynnin.

Musiikki & Media 2014

Vuonna 2014 jo 25 vuotta täyttävä Musiikki & Media nostaa jälleen esiin isoja kysymyksiä: ”albumibisneksestä biisibisnekseen – musiikkiteollisuuden tulevaisuus”, ”pystyykö livebisnes oikeasti yhteistyöhön keskenään ja koko alan kanssa”, ”tappavatko streaming-palvelut radiot”, ”onko somessa saatu vieläkään tuloksia aikaan” sekä ”onko asiasisältöjournalismi kadonnut”.

Livenä kuullaan nimiä kuten Teksti-TV 666, My First Band, Laura Moisio, Paperi T, Vesterinen yhtyeineen, Atomirotta, Edu Kettunen, Rauhatäti, Nikka Ankara, Matti Johannes Koivu, Pekko Käppi & K.H.H.L., Reckless Love, Have You Ever Seen The Jane Fonda Aerobic VHS? ja Yona.

2015
2015

Vuoden 2015 tapahtuma järjestetään vuotta aiemmin avatussa hotelli Tornissa.

Musiikki & Media 2015

Vuonna 2015 tapahtuman päänäyttämö vaihtuu hotelli Ilveksestä hotelli Torniin. Torstain ensimmäinen tilaisuus on suunnattu kaikille musiikkialalla toimiville naisille ja otsikoitu ”Musiikkialan naistenklinikka: neuvottelutaidot ja ura”. Samana päivänä Musiikki & Median ensimmäisessä sataprosenttisessa naispaneelissa kysytään mm. ”miten miesten ylivoima on muokannut alaa ja missä kaikessa se näkyy”. Muita aiheita ovat musiikin käyttö elokuvissa, tv-sarjoissa, peleissä, urheilutapahtumissa ja mainoksissa sekä suomalaisen hiphopin valtavirtaistuminen. Lisäksi mietitään, miten syntyvät viraalihitit, miten uusia artisteja breikataan nykymaailmassa ja miten äänitemarkkinat saataisiin kasvuun mobiililaitteiden käytön lisäyksen myötä. Vuoden viimeisen paneelin otsikko on ”Ennen oli paremmin – vai oliko?”.

Lost in Musicissa tarjolla Alex Mattson, Jaakko Aukusti, Shiraz Lane, Hisser, Ellinoora, Tiisu, Iisa, Lake Jons, Evelina, Aste, Antti Tuisku, Blind Channel, Pimeys, Karina, Underwater Sleeping Society, Pariisin kevät, Oakland Rain (NOR) ja Maarja Nuut (EST).

Samaan aikaan toisaalla:

Kesäkuussa 2015 Apple Music aloittaa palvelunsa, ja kesäkuussa 2016 Spotify ilmoittaa ylittäneensä 100 miljoonan käyttäjän rajan.

2016
Musiikki & Media 2016

Vuoden 2016 tapahtuman puheohjelmisto jakautuu järjestäjien näkemyksen mukaan pääosin näiden teemojen alle: ”fanit ja yleisö”, ”bisnes, brändit ja kumppanuudet”, ”luovuus ja innovaatiot” sekä ”ihmiset ja ilmiöt”.  Kaikille osallistujille avoimia tilaisuuksia on kolmen päivän aikana yhteensä 46 kappaletta.

Lost in Musicin musiikkitarjonta on myös  jaoteltu järjestävän tahon puolesta. Artistinimiä on 86 ja ne jakautuvat musiikkigenreittäin: metal (sis. Metal Export Finland -ohjelmiston) 17 %, hip hop 16 %, rock 13 %, pop 12 %, alternative 10 %, folk 9 %, indie 8 %, electronic 6 %, jazz 5 % ja punk 3 %.

2016

Vuoden 2016 Lost in Music -festivaalilla on tarjolla monipuolinen kattaus eri musiikkityylejä.

2017
Musiikki & Media 2017

Vuoden 2017 paneeleissa keskustellaan mm. työuupumuksesta ja hyvästä johtajuudesta sekä siitä ”miten tasa-arvo, monikulttuurisuus ja diversiteetti toteutuvat musiikkialalla”. Lisäksi esitellään tuottaja Sylvia Massy, käsitellään Japania markkina-alueena, ruoditaan tutkimustuloksia suomalaisten musiikkimausta ja -kulutuksesta ikäryhmittäin sekä luodaan tulevia hittejä Musiikkikustantajien järjestämällä ja vuorokauden kestävällä biisileirillä. Myös se mietityttää, ”kumpi tekee hitin, radio vai Spotify”.

Lost in Music -nimiä ovat mm. Ida Paul & Kalle Lindroth, Dallas Kalevala, Litku Klemetti, Aleksanteri Hakaniemi, Tuuletar, Battle Beast, Wimme & Rinne, Kynnet, Arttu Lindeman, The Holy, Adikia, Thunderstone, Särre ja Vesta.

2017

Vuoden 2017 tapahtumaan kuuluvat olennaisena osana illanvietot: avajaiset ja Industry Awards -gaala.

2018
Musiikki & Media 2018

Vuoden 2018 tapahtumaan osallistui yli tuhat musiikkialan ammattilaista. Vuoden kysymyksiä ja aiheita ovat mm. se, millaisia liiketoimintasuunnitelmia suurilla mediataloilla on musiikin suhteen, miten Yle hoitaa kulttuuritehtäväänsä, kuka eduskunnassa puolustaa musiikkia ja miten suomalainen räp kehittyi maamme suositummaksi genreksi. Industry Awards -gaalassa palkitaan ansioituneita alan ihmisiä 25 eri kategoriassa. Kokonaan uusia kategorioita ovat vuoden tukipilari, vuoden hyvä teko ja tulevaisuuden suunnannäyttäjä.

Lost in Musicin artisteja ovat mm. Lac Belot, Sini Yasemin, Ghost World, Cavallini & Shrty, Elias Gould, Sofia, Töölön Ketterä, Cledos, Ylva Haru, Versace Henrik, Sofia ja Ruusut.

Samaan aikaan toisaalla:

Vuonna 2018 levy-yhtiöiden markkinaosuudet Suomessa ovat: Universal 34,9 %, Sony 30,1 %, Warner 29,7 % ja muut 5,3 %. Kotimaisen musiikin osalta luvut ovat Warner 37,7 %, Universal 32,6 %, Sony 21,8 % ja muut 7,9 %.
Kesäkuussa 2018 Instagram ylittää miljardin käyttäjän rajan.

2018

Vuoden 2018 tapahtumaoppaassa Musiikki & Median Tiina Vihtkari toivottaa kävijät tervetulleeksi Tampereelle. Samalla toivotetaan tervetulleeksi uusi toimitusjohtaja Elif Tähtinen.

2019
Tekijät kertovat:

”Toivottavasti nautitte Jukka Haarman kattavasta historiikistä! Suomen musiikkiala on onnekas, kun sillä on Musiikki & Median kaltainen alusta, joka dokumentoi historiaa, seuraa musiikkia ja kerää yhteen ystäviä Suomesta ja ympäri maailman. Historiakatsauksen seuraaminen tuntuu melkein kuin paraatia katsoisi!

Kun aloimme suunnitella tapahtuman 30-vuotissyntymäpäiviä, tavoitteena oli kunnioittaa ja juhlistaa kolmen vuosikymmenen taivalta parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän vuoden seminaareissa katsomme jokapäiväistä työtämme ja rakasta musiikkialaamme uusista näkökulmista, valmistautuen samalla tulevien vuosien uusiin tuuliin.

Haluan kiittää Jukka Haarmaa tästä hienosti ikuistetusta palasta historiaa sekä niistä lukemattomista auringonlaskukuvista, joita hän kesän ja syksyn mittaan lähetteli meille kirjoituspaikastaan Hangosta. Ideasta ja inspiraatiosta haluan kiittää Teoston Susanna Perämaata. Ja viimeksi muttei vähäisimmäksi, haluan kiittää kaikkia osallistujia, jotka ovat jakaneet tarinoitaan Jukan kanssa, sekä Musiikki & Media -tiimin jäseniä Kreetta Luomaa, Anna-Kaisa Kaplasta ja Tanja Ahlsténia, joista oli suuri apu matkan varrella.

Tervetuloa 30. Musiikki & Mediaan 3.–4.10.2019!”

Elif Tähtinen, Musiikki & Median toimitusjohtaja

Lopuksi tärkeimmät, eli kiitokset!

Musiikki & Median 30-vuotisessa historiassa on ollut mukana suuri joukko tekijöitä. Korvaamattoman panoksensa ovat vuosien varrella antaneet Epe Helenius, Tapio Korjus, Jouko Karppanen, Pentti Teräväinen, Immo Kytölä, Mikko Puska, Vesa Ristimäki, Vesa Honkanen, Susanna Perämaa, Kimmo Pekari, Jussi Santalahti, Jukka Junttila, Jari Muikku, Annika Suomi, Jukka Haarma, Tuula Syrjä, Anu-Susanna Kallio, Janne Airo, Katja Pyykkö, Paulina Ahokas, Jaana Harju, Lauri Laurila, Rauha Kyyrö, Ville Kilpeläinen, Anu Aittoniemi, Tuomo Tähtinen, Taija Holm, Juhani Merimaa, Riku Salomaa, Kreetta Luoma, Mirva Merimaa, Tiina Vihtkari, Elif Tähtinen, Venla Valmu, Jenna Lahtinen, Fiona Jokivuolle, Tanja Ahlstén, Anna-Kaisa Kaplas, Rowan Rafferty, Kristiina Paananen, Meira Pappi, Niko Kangas ja monet, monet, monet muut!

Musiikki & Media 2019

Musiikki & Media viettää 30-vuotissyntymäpäiviään Tampere-talossa 3.–4.10.2019.

Kuten jo monena vuonna, tapahtuma koostuu kahdesta tiiviistä seminaaripäivästä, nimekkäistä keynote-puhujista, inspiroivista workshopeista ja yömyöhään jatkuvasta verkostoitumisesta. Iltaisin löydetään uutta musiikkia kaupunkiin levittyvän showcase-festivaali Lost in Musicin keikoilla. Tapahtuman kruununjalokivenä juhlitaan tänäkin vuonna Industry Awards -gaalaa, jossa ikuistetaan jälleen joukko musiikkialan ammattilaisia osaksi Musiikki & Median tarinaa.