Musiikki & Median Seminaariohjelma 2021

 

Alta löydät vuoden 2021 Musiikki & Median jo julkaistujen seminaarien tiedot. Lisää ohjelmaa sekä päiväkohtaiset aikataulut julkaistaan syyskuun aikana!

 

Osta lippusi tästä

Globaalin pandemian kaltainen hybridiuhka kohdistuu laajalti sekä yksittäisten sektoreiden että yhteiskunnan toimintoihin. Musiikkialalle tämä on ollut tuhoisaa osaltaan siksi, että toimialan eri arvoketjujen väliset keskinäisriippuvuudet ovat vahvoja, mutta organisaatiorakenne ja edunvalvonta hyvin siiloutunutta.

Maaliskuussa 2020 musiikkialan järjestöt ymmärsivät välittömästi, että alan on oltava yksiääninen. Kaikesta skeptisyydestä huolimatta pystyttiin pikaisella aikataululla luomaan yhteinen toimenpide-ehdotus kriisin selättämiseksi.

Viimeiset puolitoista vuotta koko kulttuuriala on ollut tiiviissä dialogissa päättäjien kanssa; kompensaatiota, Tanskan mallia, kustannustukia, tartuntatautilakia, aluehallintoviranomaisia, kymmeniä lausuntoja, kuulemisia, tapaamisia, paineen alla perustettuja työryhmiä ja loputonta some-keskustelua.

Music Finlandin tuottamassa paneelikeskustelussa käydään läpi sitä, kenen ääni ja millaiset äänenpainot ovat pandemia-aikana läpäisseet hallituksen ja päättäjien seulan ja miksi? Missä kanavissa musiikki- ja kulttuurialan ääntä kuullaan? Kenen asiantuntemukseen luotetaan? Mihin vaikutetaan twitterissä ja mitä edistetään kabineteissa? Kenen ääntä kuullaan ja kenen kuunnellaan? Kenen ääni laittaa toimimaan?

Toimiiko sama taktiikka kuin kriisiaikoina tulevaisuuden vaikuttajaviestinnässä? Mitä olemme oppineet kaikesta tästä?

Alustus:
Kaisa Rönkkö (Music Finland)

Keskustelijat:
Jenna Lahtinen (toiminnanjohtaja, LiveFIN), Juha Itkonen (kirjailija, taideneuvoston puheenjohtaja), Mikko Kosonen (kitaristi, kulttuurialan aktivisti), Matias Mäkynen (kansanedustaja, sdp:n varapuheenjohtaja), Johanna Sumuvuori (ulkoministerin valtiosihteeri, vihreät), Eeva Kärkkäinen (tiede- ja kulttuuriministerin erityisavustaja, keskusta)

Moderaattori:
Aleksi Pahkala, kulttuuriaktiivi, toimittaja ja aktivisti

Mennyt vuosi on ollut tuskallinen osoitus taiteilijoiden turvaverkkojen hauraudesta ja freelance-toimijoiden todellisesta väliinputoamisesta. Kuka auttaa freelanceria-paneelissa haetaan avointa ja ratkaisukeskeistä keskustelua freelancer muusikoiden psykososiaalisista työoloitekijöistä, työn kipupisteistä ja mahdollisuuksista vaikuttaa niihin.

Keskustelijat:
työelämäpsykologi Marjukka Laurola, muusikko Mikko Kosonen, oopperalaulaja Mari Palo, Rowan Rafferty (Nem Agency)

Moderaattori:
Jaakko Kämäräinen (Muusikkojen liitto)

Viime vuosina alan avainkysymysten joukkoon on noussut esimerkiksi se, kuka huolehtii muusikon sosiaaliturvasta – vai huolehtiiko kukaan? Musiikkiteollisuuden toimijoiden roolit ovat murroksessa. Millaiset ovat tulevaisuuden työntekijän ja työnantajan roolit? Tässä paneelikeskustelussa pureudumme tarkastelemaan kentän työnjakoa, tuttuja sekä muuttuvia toimintamalleja ja juridisia vastuita.

Keskustelijat:
Kari Pössi (Piikkikasvi Agency), Nina Castren (Live Nation Finland), Mirkka Kivilehto (Muusikkojen liitto), Työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijat

Ekologinen kestävyys on pitkään puhuttanut niin musiikin ammattilaiskentällä kuin yhteiskunnassa laajemminkin. Miten musiikkialan toimijat voivat omilla valinnoillaan vähentää ympäristölle aiheutuvaa kuormitusta ja osaltaa hillitä ilmastonmuutosta? Muusikkojen liiton ja Suomen Musiikintekijöiden Vastuullinen musiikkiala -hankkeessa katsotaan lähelle ja kauas ekologisesti kestävän ja sosiaalisesti yhdenvertaisen musiikkialan puolesta.

Pyöreän pöydän keskustelua paremmasta huomisesta ja konkreettisista tapausesimerkeistä johdattelee Vastuullinen musiikkiala -hankkeen projektipäällikkö yrittäjä Helmi Saksala. Keskusteluun osallistuvat lisäksi Tavastia-klubin tapahtumavastaava Maria Silvasto ja Tampere-talon kiinteistöpäällikkö Marko Koivisto.

Yli 130 musiikkialan organisaatiota on allekirjoittanut Yhdenvertainen musiikkiala -teesit yhdenvertaisuuden ja diversiteetin edistämiseksi musiikkialalla. Yhteisesti sovittujen arvojen ja toimintaperiaatteiden jalkauttaminen on kuitenkin vielä kovasti kesken. Paneelikeskustelussa luodaan musiikkialalle sallitun käytöksen pelisääntöjä.

Keskustelijat:
Mirkka Rautala (Live Nation), Eeka Mäkynen (Finnish Metal Events), toimittaja Renaz Ibrahimi, muusikko Fanni Noroila, tutkijatohtori Anna-Elena Pääkkölä (Åbo Akademi), musiikkijohtaja Mikko Koivusipilä (Nelonen Media)

Viihdebisneksen tulevaisuudessa ovat yhteistyökumppaneina SOA Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry, Muusikkojen liiton ja Musiikintekijät ry:n Vastuullinen musiikkiala -hanke sekä osana hallituksen TYÖ2030 -ohjelmaa oleva Muusikkojen liiton SKAALA -hanke, jonka tarkoituksena on selvittää keinoja elävän musiikin toimialan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi vallitsevissa olosuhteissa.

Paneelissa paneudutaan pohjoismaisten taidemusiikin festivaalien tilanteeseen ja yhteistyöhön. Mikä on festivaalien tulevaisuus? Tuleeko profiiliin tai toteutusmuotoon ja konseptiin muutoksia, ja jos niin millaisia? Lähialueiden kasvattaessa merkitystään esimerkiksi resurssi-, ympäristö- ja yhdenvertaisuusnäkökulmista, onko pohjoismainen yhteistyö jo todellisuutta vai vasta kiinnostava idea jota kehittää?

Keskustelijat:
Johan Tallgren (Musiikin aika), Minnakaisa Kuivalainen (Tampere Biennale), Anna Berit Asp Christensen (SPØR Festival, DK), Peter Meanwell (Borealis Festival, NO)

Moderaattori:
Minna Huuskonen (Music Finland)

Kommentoimassa:
John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, UK)

Keskustelu käydään englanniksi.

Pohjoismaissa sävelletään paljon uusia teoksia, jotka eivät kuitenkaan aina saa uusintaesityksiä ensi-illan jälkeen. Kuinka varmistaa enemmän esityksiä sävellyksille? Ketkä ovat päätöksenteon ydinhenkilöt? Miten tämä voitaisiin ottaa huomioon tapahtumien kuratoinnissa ja hyödyntää vahvuutena? Voisivatko Pohjoismaat tehdä yhteistyötä teosten kierrättämisessä? Tilannetta tarkastelevat säveltäjä, kapellimestari, nykymusiikki-ensemblen edustaja ja festivaalijohtaja.

Keskustelijat:
säveltäjä Antti Auvinen, kapellimestari Christian Karlsen (SE), Jan Bang (Punkt Festival, NO), Monica Danielson (SE)

Moderaattori:
säveltäjä Osmo Tapio Räihälä

Kommentoimassa:
John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, UK)

Keskustelu käydään englanniksi.

Blind Channelin case studyssa käydään läpi yhtyeen matka Oulusta Euroviisuihin, Aku Ankan sivuille sekä merkittävään levytyssopimukseen Sonyn ja Century Median kanssa. Bändin alkuperäinen löytäjä, suomimetallin Steve Jobsiksikin kutsuttu Riku Pääkkönen kertoo tässä sessiossa Blind Channelin tarinan, ja avaa myös sitä miksi hän toivoo, että hänen artistit siityisivät isompien yhtiöiden edustukseen.

Puhuja:
Riku Pääkkönen (Ranka Kustannus)

Apocalyptican tarina hakee vertaistaan: alkujaan selloilla Metallicaa opiskelijabileissä soittanut yhtye on toiminut jo yli 25 vuoden ajan, ja sen ura on ehdottomasti yksi suomalaisen kulttuuriviennin suurista menestystarinoista. Tässä case studyssa yhtyeen perustajajäsen Eicca Toppinen sekä pitkäaikainen manageri Ulysses Hüppauff avaavat Apocalyptican tarinan yleisölle. Sessiossa vierailee myös muita bändin uraan vaikuttaneita keskeisiä henkilöitä.

Puhujat:
Eicca Toppinen (Apocalyptica), Ulysses Hüppauff (Odyssey Music Network)

Peliteollisuus on kasvanut nopeasti vuosi vuodelta ja on ohittanut sekä urheilu että elokuvateollisuuden yhteenlaskettuna vuonna 2020. Tällainen koko teollisuuden kattava kasvu tarjoaa loistavan hetken pohtia mihin musiikkiala sijoittuu tässä kaikessa.

Mikä on musiikin rooli peleissä? Miten musiikkia voisi markkinoida ja promotoida peleissä ja pelien kaltaisissa virtuaalisissa ympäristöissä? Löytyykö perinteiselle musiikin markkinoinnille uusia mahdollisuuksia vai jopa kokonaan uusia musiikkituotteita? Kuinka musiikki ja pelillistäminen vaikuttavat tunteisiimme ja rakentavat uudenlaista osallistamista?

Miten teknologia voi auttaa kehittämään uusia musiikkikokemuksia, sosiaalista kanssakäymistä, vetovoimaa ja näkyvyyttä peleissä sekä virtuaalisissa maailmoissa?

Alustaja:
Kush Patel (Musically)

Keskustelijat:
aivotutkija Katri Saarikivi, Hanna Toivonen, Kush Patel

Moderaattori:
Turo Pekari (Music Finland)

Keskustelu käydään englanniksi.

Musiikki & Mediassa esitellään jälleen Teoston ja IFPI:n tilaama ja jo kahdeksannen kerran toteutettava täräyttävän laaja ja laadukas selvitys suomalaisten musiikinkuuntelutottumuksista. Numeraalisten faktojen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin mm. mitkä asiat vaikuttavat ihmisten musiikkimaun muodostumiseen, mistä välineistä ja medioista ihmiset haluavat seurata musiikkialan uutisia ja millaista musiikkia halutaan kuulla enemmänkin. Lisäksi kysyttiin kuumottava kysymys: kuunteletko mieluummin mies- vai naisartisteja?

Perinteiseen tapaan tutkimuksen tulokset presentoi aina ajankohtainen datan Zlatan Kari Tervonen (Omnicom Media Group).

Music Finland tarjoaaa Musiikki & Median yhteydessä suomalaisille kansainvälistymiseen ja kasvuun tähtääville musiikkialan yrityksille yritysvalmennusta bisnesenkelin, sijoittajan ja yrittäjän Kim Väisäsen kanssa. 90 minuutin kahdenkeskisissä tapaamissa tarjotaan apua ja sparrausta muun muassa liiketoimintavision kirkastamiseen, kansainvälistymisstrategian kehittämiseen tai toiminnan sopeuttamiseen muuttuneisiin olosuhteisiin.

Palvelu on tarjolla Musiikki & Mediaan rekisteröityville yrityksille, joilla on olemassa oleva kasvu- ja kansainvälistymisstrategia. Huom! Valmennukseen mahtuu vain 10 yritystä.

Voit hakea mukaan täällä.

Koronapandemia on aiheuttanut katastrofaalisia tulonmenetyksistä musiikkialalle. Siitä huolimatta olemme nähneet nopeaa kasvua uusien teknologioiden hyödyntämisessä musiikin luomisessa, promootiossa, jakelussa, oikeuksien hallinnassa ja kulutuksessa. Miten yhteistyö startup-yritysten ja innovaatioekosysteemien kanssa voisi luoda mahdollisuuksia musiikkialalle, johtaen lopulta pitkäaikaisiin strategisiin yhteistyösuhteisiin sekä uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin? Mitkä ovat musiikkiteollisuuteen vaikuttavat keskeiset teknologiatrendit ja mitä toimijoita musiikkialan tulisi seurata tässä toimintaympäristössä?

Keskustelijat:
Jake Beaumont Nesbitt (IMMF), Markku Mäkeläinen (Nexit Ventures), Sara Herrlin (STHLM Music City, SWE), Anna Zò (Music Innovation Hub, ITA)

Moderaattori:
Turo Pekari (Music Finland)

Puhumme pop-kustannuskentän itsenäisten yhtiöiden kanssa yhteistyön voimasta ja suomalaisen biisinkirjoituksen potentiaalista. Miksi maamme musiikkikustannusala on nyt verkostoituneempi kuin koskaan? Olisiko muilla musiikkialan sektoreilla jotain opittavaa näistä yhteistyömalleista?

Keskustelijat:
Riku Salomaa (Nordic Music Partners), Jakob Sørensen (The Bank), loput panelistit varmistuvat myöhemmin

Moderaattori:
Katariina Sorsa (Music Finland)

Keskustelu käydään englanniksi.

Tässä paneelissa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan siitä itsestään, eli pandemiasta, ja sen vaikutuksista artistien kiertämiseen, festivaaleihin ja artistien toimintaan. Mitä pienen artisti tulisi tehdä, jotta koronan jälkeisessä ajassa saa huomiota tai peräti keikkoja? Mitä isommat artistit ja festivaalit ovat tästä ajanjaksosta oppineet, ja miten he suunnittelevat tulevaisuudessa toimintaansa?

Keskustelijat:
Merle Doering (Black Harbour Entertainment), Guillaume Prince (Base Productions), Thomas Jepsen (Roskilde)

Moderaattori:
Aino-Maria Paasivirta (Fullsteam Agency)

Keskustelu käydään englanniksi.

Lähes kaikki musiikkialalla yrittävät verkostoitua sellaisten ihmisten kanssa, jotka voisivat auttaa heitä edelleen urallaan. Sama koskee myös artisteja ja managereita, jotka hakevat sopimuksia. Mitä voit tehdä herättääksesi levy-yhtiöiden huomion kaiken tarjonnan keskellä? Mitä asioita sinun tulisi välttää? Minne kannattaa mennä, missä ne levy-yhtiöt oikein piileksivät?

Keskustelijat:
TBA

Tarjolla suoraa puhetta ja hyviä vinkkejä showcase-reissun suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen! Mitä kannattaa tehdä etukäteen, keneen pitää ottaa yhteyttä ja mitä välttää? Kuinka varmistat, että sinut huomataan, ja mitkä tapahtumia kannattaa suosia? Paneelissa annetaan monia käytännöllisiä ideoita onnistuneeseen showcaseen tai vaikka vain työmatkalle.

Keskustelijat:
TBA

Tänä vuonna 100 musiikkialan ammattilaista, biisinkirjoittajia, tuottajia, säveltäjiä, musiikkikustantajia, managereita, yrittäjiä, musiikkioppilaitosten johtajia ja pedagogeja sekä järjestöjä kokoontuivat keskustelemaan Biisiviennin nykytilasta ja tulevaisuudesta kuudessa teemoitetussa keskustelussa. Vuonna 2017 ala loi yhdessä Biisiviennin vision: “Suomalainen musiikintekeminen on kysytyintä, ja Suomen musiikkiala tekee jatkuvasti maailmanlaajuisia hittejä.” Olemme nyt keskittyneet tavoitteisiin, joiden avulla visioon voidaan päästä yhdessä.

Jani Jalonen (Grand Music Consulting) ja Katariina Sorsa (Music Finland) esittelevät tavoitteet ja niihin sitoutuneet organisaatiot avaavat millaisiin toimenpiteisiin ne johtavat.

Puhujat:
Jani Jalonen (Grand Music Consulting), Katariina Sorsa (Music Finland)

Keskustelemassa:
Vappu Aura (Teosto), Aku Toivonen (Musiikintekijät ry), Jari Muikku (Suomen Musiikkikustantajat ry)

CMU’s Chris Cooke – author of the book ’Dissecting The Digital Dollar’ – explains how the deals between the music industry and the streaming services work, and how digital monies are shared out each month between labels, publishers, artists and songwriters. He’ll also review the ongoing debates about the streaming music business and outline the various proposals that have been made to ’fix streaming’.

Englanninkielisen puheenvuoron jälkeen keskustelu jatkuu suomenkielisessä paneelissa.

Alustus:
Chris Cooke

Keskustelijat:
Markus Kaarto (Teosto), Tommi Tuomainen (Elements Music), Niko Nordström (Warner Music Finland)

Seminaarin tuottaa Teosto.